Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Turnov

Inkluze: Děti bohatých a úspěšných by neměly žít ve své bublině, tvrdí Pánek

  1. 5. 2019

Ředitel humanitární organizace Člověk v tísni se tentokrát ve své glose zaměřil na inkluzi ve školství. Krok, který měl podle Pánka mimo jiné pomoci zdravým a dobře situovaným dětem poznat, že život může vypadat i jinak.

Článek

„Inkluze je především o tom, aby se děti z různých sociálních vrstev s různou úrovní schopností a dovedností lépe poznaly,“ míní šéf společnosti Člověk v tísni Šimon Pánek. „Jde proti tomu, že děti, které se narodily v hlavním městě, děti bohatších a úspěšnějších, budou žít ve své bublině a nebudou se míchat s dětmi třeba z předměstí, ze slabších rodin, z rodin, které své potomky nedokážou tolik podporovat.“

Podle Pánka jde o klíčovou věc pro vzájemné poznání a sociální soudržnost v Česku. Jistě – inkluzi nelze zavádět, pokud stát neuvolní dostatek peněz. „Nejde jen tak přesunout děti se zvláštními potřebami do běžné třídy. Potřebují podporu, potřebují asistenta pedagoga, potřebují možná další věci. Ale zároveň lze zrušit speciální nebo zvláštní školy, přinejmenším většinu z nich, a zastavit tak to, že z nich vychází těžko zaměstnatelné děti, které jsou celý život na úřadu práce,“ říká Pánek.

Příklady, kde to dobře funguje, by hledal v severní Evropě. „Tam na tom už desítky let pracují a jejich příklad ukazuje, že to má velký smysl pro celou společnost.“